عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 8 آبان 1397 در ساعت 12 : 56 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

روز یکشنبه ششم آبان ماه 1397 شرکت ملی نفت ایران یک میلیون بشکه نفت خام سبک را با هدف صادرات به بازارهای بین المللی در بورس انرژی عرضه کرد. قیمت پایه این عرضه با توجه به میانگین قیمت نفت برنت 79.15 دلار، محل تحویل پایانه جزیره خارک و زمان تحویل در بازه زمانی هفتم آذرماه تا هفتم دیماه، حداقل حجم هر سفارش خرید سی و پنج هزار بشکه (معادل پنج هزار تن)، تسویه بصورت بیست درصد ارزش قرارداد ریالی و نقدی و هشتاد درصد باقیمانده بصورت دلاری و اعتباری تعیین گردید.

خریداران جهت حضور و ارایه تقاضا در بازار میبایست در ابتدا ده­ درصد ارزش ریالی سفارش را بصورت پیش­ پرداخت به حساب شرکت سپرده­ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند و در صورت خرید از بازار این مبلغ بخشی از بیست درصد ارزش ریالی تسویه قرارداد میباشد. . لازم به ذکر است که خریداران میبایست معادل 125 درصد ارزش ارزی قرارداد را ضمانت­نامه ارائه نمایند و زمان تسویه ارزی نیز حداکثر بیست روز پس از تحویل محموله خواهد بود. بر همین اساس هشت بانک­ پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، سپه، صادرات، ملت، ملی و پارسیان بعنوان بانک­های مورد اعتماد وزارت نفت، جهت صدور ضمانت­نامه ارزی معرفی شدند. شرکت کارگزاری خبرگان سهام نیز عرضه نفت خام را عهده­ دار شد.

در معاملات روز یکشنبه، فروشنده ابتدا هر بشکه نفت را با قیمت 79.15 دلار به بازار عرضه کرد ولی با استقبال بازار مواجه نشد، بگونه ای که خریداران قیمت 61.85 دلار را برای هر بشکه پیشنهاد کردند. بتدریج خریداران قیمت تقاضا را افزایش دادند و به 69.82 دلار رساندند. پس از این مرحله فروشنده نیز قیمت عرضه را کاهش داد و به 74.85 دلار رساند و فاصله میان طرفین بازار به حدود 5 دلار رسید. در نهایت خریداران این فاصله را پر کردند و قیمت ارایه شده از طرف فروشنده را پذیرفتند و اولین معامله نفت خام سبک ایران در بازار داخلی با قیمت 74.85 دلار رقم خورد. حجم معاملات انجام شده 000 280 بشکه و ارزش معاملات نیز  000 958 20 دلار به ثبت رسید.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :